5.5.09

leerkrachtenevaluaties: hoe betere evaluaties bekomen?

Evaluatie van docenten: hoe wordt je populairder?

Ze zijn vaak onverbiddelijk, en geen enkele docent weet eraan te ontsnappen: de docentenevaluaties. Studenten aan de hogeschool/unief krijgen aan het einde van een lessenreeks een enquête waarop ze de docent of de leerkracht moeten beoordelen op verschillende criteria waaronder
- Wist de docent me te motiveren om het beste van mezelf te geven voor dit vak?
- Zijn de studiepunten in verhouding met de werklast voor het vak?
- De docent houdt zich aan alle afspraken
- De docent heeft duidelijk uitgelegd hoe hij zal evalueren
- De docent gebruikt geactualiseerde bronnen
en ga zo maar door.

Sommige docentes zijn in die les vaak poeslief en trekken zich dan niets aan van het eventuele gebabbel. Wanneer de enveloppes uiteindelijk boven komen en er geëvalueerd moet worden is de stress vaak af te lezen op hun gezicht.

Hier enkele tips van een student hoe een docent een betere evaluatie kan bekomen.

- Ook al kan u uw lessen niet overbrengen en snappen de studenten er niets van, zorg dat je hen in de les van de evaluatie weet gerust te stellen inzake het examen. Een student die het gevoel heeft dat het examen doenbaar zal zijn en hij zal slagen, zal ongetwijfefeld positiever evalueren.

- Laat arrogantie achterwege. Een menselijkere docent wordt vaak positiever beoordeeld dan de docent die boeman speelt.

- Dreig niet met het examen. Dit is vaak het enige wat telt voor de student: hij/zij wil slagen. Kom dus niet af met "voor mijn vak moet je 90u per week werken en zijn de slaagkansen 10%"

- Respect verkrijgen. Dit doe je niet zomaar en is een lang proces. Zoals Ton, een fantastische buschaufeur waar ik heel veel respect voor had ooit zei op z'n laatste reis voor hij met pensioen ging: "It is nice to be important, but it is more important to be nice!"

2 opmerkingen:

Die boeman docent zei

tsjonge,

wat dacht je van studenten die wel eens wat harder mogen werken. Dat studenten gewoon zakken voor een examen waar ze niet hard genoeg voor gewerkt hebben. Of bloggers die goed Nederlands kunnen...

ace zei

Bedankt voor uw (al dan niet verbitterde) reactie, altijd interessant om het ook eens vanuit het standpunt van de docent te zien. U hebt een groot punt: er zijn wel degelijk vele studenten die niet genoeg leren en verwachten dat ze er vanzelf zullen geraken. Het zou ook niet eerlijk zijn voor zij die wel hard werken, mochten docenten hun examens te gemakkelijk maken. Als u goed leest merkt u dat ik hier ook niet voor pleit. Ik geef gewoon "tips" wat een docent kan doen indien hij beter geavalueerd wenst te worden. Deze "trucjes" (zoals bijvoorbeeld de studenten geruststellen alvorens u de evaluaties uitdeelt) werken wel degelijk. Maar als u liever boeman speelt, dan is dat uw persoonlijke keuze ;-)